Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Nouveau réalisme - Sida 1 av 1

Smycken frÄn Art Nouveau: historia, utveckling, design och material

Detta arbetet behandlar smycken frÄn Art Nouveau (ca. 1890-1914), och belyser smyckestilen i dess historia, utveckling, design och material. ?Jugendstil? Àr ett grundbegrepp för denna tidsepok, som Àr mest kÀnd för sin konst och arkitektur. Art Nouveau var en internationell förnyelserörelse och betecknades som en övergÄng till det moderna.

Hans Hedbergs reliefer : mellan figuration och abstraktion

AbstractThe purpose of this essay is to analyse and interpret artist Hans Hedberg?s monumental, ceramic reliefs in Sweden and France. Hedberg is internationally famous for his ceramic fruits and eggs in different glaces and formats. A mostly unknown side of his artistic production is that he produced about 50 ceramic reliefs during the 1950s and up to the 1970s in public buildings. Hedberg was one of very few foreign artists in France, who, during a long period of time, produced monumental, public reliefs for the French state.

Art Nouveau: Och dess guldsmidestekniker som anvÀndes, uppfanns och/eller utvecklades

Denna uppsats kommer att berÀtta om hur guldsmidestekniken uppfanns eller utvecklades i den organiska stilen av Art Nouveau (AN) under denna epok. Den utforskar de olika teknikerna som fanns pÄ den tiden och fokuserar utifrÄn guldsmedens synpunkt.Uppsatsen tar upp en kort allmÀn information om AN. Uppsatsen tar upp de frÀmsta tekniker som anvÀndes inom AN, frÀmst emaljering och dess grupperingar, vilket var vÀldigt populÀrt under denna tidsperiod. Granulation anvÀndes ocksÄ inom denna tidsperiod om Àn i mindre utstrÀckning, för att sedan bli en mer framtrÀdande teknik inom Art Deco stilen. Gjutningsprocessen tas ocksÄ upp dÄ det likasÄ anvÀndes inom denna stil..

Flaskpost för frigörelse? : En studie om könsroller och emancipation i Alice Munros novell ?To Reach Japan"

AbstractThe purpose of this essay is to analyse and interpret artist Hans Hedberg?s monumental, ceramic reliefs in Sweden and France. Hedberg is internationally famous for his ceramic fruits and eggs in different glaces and formats. A mostly unknown side of his artistic production is that he produced about 50 ceramic reliefs during the 1950s and up to the 1970s in public buildings. Hedberg was one of very few foreign artists in France, who, during a long period of time, produced monumental, public reliefs for the French state.

Hans Hedberg : Ägget och Äpplet

The purpose of the essay has been to analyze and interpret Hans Hedbergs ceramic art. It deals with his education, people and places that influenced and inspired Hans Hedberg in his artistic development. For example the nature in Köpmanholmen, Höga kusten, were he grew up as a child and the fact that he started as a painter. The essay analyses mainly his symbolic sculptures the Egg and the Apple-series and links it to Surrealism and Nouveau Réalisme and how other artists has worked with the Egg and Apple-theme. .

Raymond Hains La France déchirée : En receptionshistorisk undersökning

This essay examines how the critical reception of French nouveaux réaliste-artist Raymond Hains 1961 exhibition La France déchirée has been articulated at two historically separate occasions.In her 2010 book Nouveau Réalisme, 1960?s France and the Neo-avant-garde, art historian Jill Carrick examines the fundamental impact the founder of nouveau réalisme ? French art critic and theorist Pierre Restany ? has had on the movement?s historical reception. According to Carrick Restanys writing established an interpretive framework that remained more or less intact for several decades. In addition to a closer analysis of the movement?s critical reception during the 1960s?, Carrick provides a set of new, alternative readings of a number of nouveaux réaliste artworks, which all originates from a position outside of Restanys interpretive framework.

Studie i Ornament

Detta projekt Àr en ombyggnad av Tyresö Gymnasium till ett bostadskomplex, som bevarar yttervÀggarna och den bÀrande konstruktionen i delen av skolan vald, för att sedan Àndra om planlösningen och dra ett strÄk genom byggnaden. Det ombyggdas gestaltning söker anvÀnda historiska referenser pÄ ett sÀtt som gör att tillbyggnaden kontrasterar den kvarvarande skolan. Eftersom de yttre fasaderna bevaras skapar projektet en sorts oas, eller en gömd glÀnta, i Tyresö.  NÀr ombyggnaden vÀl Àr klar, kommer skillnaden vara nÀst intill omÀrkbar utifrÄn, utom av vissa glimtar, för att locka in förbipasserande att ta en liten omvÀg och gÄ genom den skapade grÀnden. En stor del av det hÀr projektet var vilket förhÄllningsÀtt jag skulle ha till historiska referenser. UtgÄngspunkten var att anvÀnda dem flitigt, nÄgot jag inte var sÄ bevandrad i förut, i synnerhet inte förmodernistiska stilar (speciellt Art Nouveau) vilket var det jag ville anvÀnda. Jag ville varken enbart kopiera rakt av, eller anvÀnda element utan koppling till helheten i en annars modern byggnad.

Ystad Sandskog : En socialhistorisk analys av den privata rekreationsarkitekturens utveckling, mellan 1850 och 1940

This thesis is a case study that analyses the seaside resort Ystad Sandskog and its private architecture between 1850 and 1940. The multitude is evident in the area's architecture. The architectural development is analysed with the use of a social historical perspective, including class and hegemony. Regional as well as national affective factors are used in the analysis. Aside from the social aspects, architectural ideological developments, general development of the seaside resort and the area's committee with its prescriptions are all factors considered.By dividing the development in four different chronological phases, which all represents a certain architectural expression exemplified by a selection of buildings and the social class that it accompanies, a culmination in the architectural structural development of Sandskogen is shown.

Möte med modernismen : L'esprit nouveaupaviljongen pÀ parisutstùllningen 1925

I uppsatsen undersöks Le Corbusiers L'Esprit Nouveaupaviljong pÄ ParisutstÀllningen 1925, som en utstÀllningspaviljong bland mÄnga andra. En historisk utblick bidrar till att bÀttre förstÄ det franska samhÀllet under 1920-talet och dÀrmed ocksÄ till att sÀtta in bÄde ParisutstÀllningen och L'Esprit Nouveaupaviljongen i en större kontext. ParisutstÀllningen kan rÀknas till samma tradition som de stora vÀrldsutstÀllningarna som hölls runt om i vÀrlden frÄn mitten pÄ 1800-talet varför ocksÄ de franska vÀrldsutstÀllningarna och utstÀllningsarkitektur i allmÀnhet studeras. Vidare beskrivs utstÀllningsomrÄdet liksom arkitekturen, bÄde den pÄ utstÀllningen dominerande stilen och den mindre representerade modernismen samt hur utstÀllningsarkitekturen, framförallt den moderna, diskuterades i pressen under samtiden.L'Esprit Nouveaupaviljongen beskrivs detaljerat, liksom dess placering pÄ utstÀllningsomrÄdet, samt hur den stilmÀssigt förhöll sig till den övriga utstÀllningsarkitekturen. Le Corbusiers texter, i första hand hÀmtade frÄn hans bok Vers une architecture, bidrar till att förstÄ vilka teoretiska stÀllningstaganden som ligger bakom byggnaden.

Alphonse Mucha och art nouveau : En undersökning om influenser hos samtida illustratörer

Den hÀr uppsatsen syftar till att göra en kartlÀggning av den svenska novellgenren för att konkretisera den sÄ kallade novellboomen som uppstod under 1990-talets mitt och dess anledningar. Vidare undersöks den amerikanske författaren Raymond Carvers betydelse för novellboomen, för att konkretisera och utreda om det finns nÄgon substans i pÄstÄendet om hans pÄverkan pÄ den svenska novellistiken, eller om det istÀllet handlar om en kritikerbaserad genretillskrivning. Detta resonemang förs utifrÄn de berörda författarna, vissa litteraturkritiker och nÄgra bokförlags stÄndpunkter i frÄgan. För att kunna se om hypotesen stÀmmer eller inte har en modell eller ett mönster med de mest generella dragen för Raymond Carvers novellistik sammanstÀllts. Dessa generella mönster har sedan jÀmförts med fyra novellister som debuterade under ovan nÀmnda period, för att se vilka likheter dessa texter och novellister uppvisar med Carvers karakteristiska drag.

?Advertising Nouveau? ? en studie om okonventionell marknadsföring.

Företag inom modebranschen stÄr i dag inför en ökande konkurrenssituation. PÄ grund av globaliseringen och interaktionen mellan kunder över internet, Àr konsumenterna idag mer medvetna Àn tidigare. Den största faktorn bakom den nya medvetenheten Àr den generation av unga mÀnniskor som vÀxt upp i en digitaliserad vÀrld, benÀmnd som Generation Y. Företag fÄr kÀmpa för att fÄ konsumenternas uppmÀrksamhet och situationen beskrivs som ett marknadsföringskrig. MÄnga marknadsförare misslyckas med att nÄ fram till konsumenterna med traditionella marknadsföringsverktyg som; reklam, PR, direktmarknadsföring och personlig försÀljning.